Dla każdej osoby, której zależy na karierze, objęcie stanowiska kierowniczego jest kolejnym krokiem do rozwoju i pięcia się po szczeblach kariery. Bycie menedżerem może być jednak wymagającą pracą, która wiąże się z dużą odpowiedzialnością - zwłaszcza, gdy doda się do tego zarządzanie dużym, wielokulturowym zespołem. Niezwykle ważne jest, aby pracownicy pozostawali na pierwszym planie.

Według badań przeprowadzonych przez firmę Mercer, dwóch na pięciu pracowników planuje odejść z pracy w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Jak mówi Debbie Lentz, prezes globalnego łańcucha dostaw w RS Components i Electrocomponents Group, jako menedżer jesteś również liderem, mentorem i trenerem.

W liczącym 2000 osób zespole Debbie każda osoba pracuje w inny sposób i ma swój własny styl zaangażowania i motywacji. Nie ma znaczenia, ilu osobom przewodzisz, jak duży jest Twój zespół lub z kogo się składa - kluczowe są umiejętności przywódcze i umiejętność dostosowania się do różnych osobowości.

Tworzenie i wspieranie zaangażowanych pracowników

Według statystyk, 57% pracowników twierdzi, że nie otrzymuje jasnych wskazówek od swoich menedżerów, a 69% menedżerów nie czuje się komfortowo rozmawiając ze swoimi pracownikami w ogóle. Te zaskakujące statystyki potwierdzają wyraźny rozdział w komunikacji pomiędzy menedżerami a pracownikami, co nie tylko wpływa na ich pracę, ale może również skłonić pracowników do odejścia z firmy.

Zaangażowany pracownik to taki, który jest w pełni zaabsorbowany i entuzjastycznie nastawiony do swojej pracy - a silne relacje z przełożonym są tego ważnym elementem. Zaangażowani pracownicy mogą obniżyć ryzyko rotacji i zwiększyć zadowolenie klientów, co potwierdzają kolejne statystyki, które pokazują, że wysoce zaangażowane zespoły wykazują o 21% wyższą rentowność.

Budowanie relacji skoncentrowanych na zespole

Twój zespół zarządzający jest odpowiedzialny za realizację strategii, dlatego ważne jest, aby wasze cele były zbieżne, aby zapewnić najwyższą jakość pracy waszego zespołu.

Jest to szczególnie trudne, gdy pracuje się w zdecentralizowanym zespole; uzyskanie nadzoru nad zespołem, gdy nie jest się codziennie w biurze, oznacza, że menedżerowie muszą szukać alternatywnych sposobów na utrzymanie jedności swoich pracowników.

Badania wykazały, że 93% pracowników stwierdziło, że byliby bardziej skłonni pozostać na swoim stanowisku, gdyby ich szefowie wykazywali więcej empatii, a także podkreśliły, że 91% dyrektorów generalnych uważa, że empatia jest bezpośrednio związana z wynikami finansowymi firmy. W związku z tym, ważne jest, aby zbudować silną relację pomiędzy liderem a pracownikiem.

Budowanie relacji w miejscu pracy powinno być postrzegane jako maraton, a nie sprint. Zaufanie do swoich pracowników buduje się z czasem.

Debbie dodaje:

"Odkryłam, że regularne spotykanie się z moimi pracownikami jest niezwykle skutecznym sposobem na zrozumienie, jak pracują, co ich kręci i pozwala mi zrozumieć, jak każda osoba podchodzi do trudnych zadań. Jako lider, będąc dostępnym, możesz wspierać swój zespół, kiedy najbardziej tego potrzebuje."

Dostępność 24/7 jest nierealistyczna, szczególnie dla zespołu o dużej skali i w różnych krajach, Posiadanie regularnych punktów kontaktowych - czy to twarzą w twarz, czy przez rozmowy wideo - to szczytowe momenty, aby ocenić, co działa dla Twoich pracowników i jakie obszary wymagają pracy. Jest to również świetna okazja do wyznaczenia pracownikom jasnych celów, które mogą osiągnąć przed kolejną wizytą - dzięki temu utrzymasz ich motywację.

Kierowanie zespołami wielokulturowymi

Osoby pochodzące z różnych środowisk, ras i narodowości w różny sposób podchodzą do zadań zawodowych i interakcji międzyludzkich. Bez względu na to, czy Twój zespół znajduje się na całym świecie, w jednym kraju czy w jednym dziale, ważne jest, aby menedżerowie szanowali ogromną różnorodność przekonań religijnych i zwyczajów kulturowych pracowników. Co więcej, badania pokazują, że firmy integracyjne są 1,7 razy bardziej skłonne do bycia innowacyjnymi liderami na swoim rynku.

Podobnie jak w przypadku wielu międzynarodowych firm, bariery językowe są powszechnym wyzwaniem. Pokonanie luki komunikacyjnej nie jest prostym procesem i wymaga cierpliwości oraz innowacyjnych sposobów, aby pomóc ludziom z różnych krajów zrozumieć Twoje przywództwo. Unikaj żargonowego języka, a kiedy słowa zawodzą, użycie obrazów może zrobić ogromną różnicę w zrozumieniu pojęć.

Debbie uważa, że w swojej karierze miała szczęście podróżować do różnych krajów i opowiada o tym, jak przezwyciężyła ograniczenia językowe:

"Podczas podróży zagranicznych, ważne jest, aby być świadomym używania slangu i klisz i unikać ich, ponieważ mogą one oznaczać różne rzeczy w zależności od tła kulturowego i związanego z nim języka. Na przykład podczas mojego pobytu w Zurychu okazało się, że moi koledzy z Niemiec mówią po brytyjsku jako drugim języku, a ja sam mówię po amerykańsku, co oznaczało, że musiałem się szybko przystosować i nauczyć się ich terminologii, zwrotów i klisz. Musiałam zmienić swój język, aby odpowiadać w sposób, który oni będą w stanie zrozumieć".

Radzenie sobie z różnymi osobowościami

W każdym zespole spotkasz się z mieszanką osobowości i temperamentów, niezależnie od narodowości. Twoim zadaniem jest zapewnienie, aby wszyscy pracowali jak najefektywniej, a praca z różnymi pokoleniami, osobowościami i narodowościami wymaga różnych podejść.

Na początku musisz zidentyfikować różne typy cech, jakie posiadają Twoi pracownicy. Po zidentyfikowaniu typów osobowości pracowników można dostosować swój styl zarządzania do ich sposobu pracy.

Ponieważ coraz więcej firm zaczyna traktować kulturę pracowniczą jako priorytet, obserwujemy popularność imprez integracyjnych. Są one doskonałym sposobem na ustalenie, w jaki sposób pracownicy współpracują ze sobą przy wykonywaniu nieznanych im zadań, co pomaga pracodawcom zidentyfikować osoby wykonujące zadania i myślące w zespole.

Debbie kontynuuje:

"Twój sposób pracy z poszczególnymi osobami musi być traktowany z finezją, na przykład, czy ich normą kulturową jest bycie bardziej bezpośrednim z instrukcjami? A może bardziej chodzi o relacje? Czy zabranie ich na lunch i bardziej uroczyste świętowanie będzie najlepszym sposobem na wspólną pracę?".

Koleżeństwo w miejscu pracy powstaje dzięki gotowości lidera do budowania relacji ze swoimi pracownikami zarówno na poziomie kulturowym, jak i osobistym. Pozytywna kultura korporacyjna to taka, która wspiera zarówno zaufanie, jak i chętne do współpracy środowisko pracy.

O autorze: Debbie Lentz dołączyła do Electrocomponents plc, globalnego wielokanałowego dostawcy produktów i rozwiązań przemysłowych i elektronicznych, jako Prezes Globalnego Łańcucha Dostaw w 2017 roku. Debbie jest odpowiedzialna za kierowanie dalszym rozwojem zdolności łańcucha dostaw Grupy w celu zapewnienia innowacyjnej i zrównoważonej usługi wiodącej na rynku dla klientów i dostawców.

Podziel się tym wpisem:

Share on LinkedInUdostępnij na TwitterzeUdostępnij na FacebookuUdostępnij na WhatsAppUdostępnij na Email