Według Bullhorn, istniejące referencje kandydatów uplasowały się jako pojedyncze najlepsze źródło wysokiej jakości talentów w 2018 roku. To ma sens, twoi obecni pracownicy są na pierwszej linii twojego biznesu każdego dnia. Rozumieją kulturę Twojej firmy, wartości i branżę, a zatem dokładnie ten typ osoby, która dobrze wpasowałaby się w Twoją organizację - zarówno pod względem zestawu umiejętności, jak i dopasowania kulturowego.
Ale czy polecanie pracowników jest tak prostym rozwiązaniem, jak się wydaje?
Porozmawiajmy o tym...
Polecenia pracownicze to bez wątpienia dobry sposób na dotarcie do pasywnych kandydatów, czyli takich, którzy nie poszukują aktywnie nowej pracy. Z perspektywy screeningu, może to również często oszczędzić czas. Rzeczywistość jest taka, że jeśli zatrudniłeś dobrych pracowników w swojej firmie, istnieje duża szansa, że osoby z ich grup rówieśniczych będą podobnego kalibru. Nie zapominaj jednak o pewnej dozie ostrożności i nadal przeprowadzaj due diligence ich CV, referencji i profilu.
Pracownicy z polecenia mogą również zaoszczędzić znaczne kwoty na zatrudnianiu, przy czym średni koszt zatrudnienia pracownika wynosi do 12 000 funtów - przy uwzględnieniu takich rzeczy jak koszty szkolenia i koszty relokacji pracownika. Z polecenia pracownika, można wyciąć niektóre z tych kosztów - głównie te związane z reklamą na tablicach ogłoszeń, opłaty agencyjne - zdecydowanie największy koszt przy zatrudnianiu z zewnątrz, a w większości przypadków, można również zaoszczędzić trochę czasu, ponieważ często może być szybciej zatrudnić przez poleconych.
Kluczowe jest, aby nigdy nie przyjmować założeń. Ktoś może być doskonały w swojej roli w innej firmie, ale nie ma gwarancji, że będzie powielać ten sukces w oparciu o przeszłe wyniki. Jeśli znasz kogoś osobiście lub został Ci on polecony - łatwo jest popaść w takie błędne przekonanie, dlatego ważne jest, aby nie przyjmować założeń i przeprowadzić taki sam proces selekcji, jak w przypadku każdego innego kandydata. Stare porzekadło o tym, że nie należy pracować z przyjaciółmi, również może się czasem sprawdzić, więc warto mieć to na uwadze.
Istotne jest również, aby nie wkładać wszystkich jajek do jednego koszyka. Chociaż skierowania pracowników są doskonałym sposobem na dostęp do najlepszych talentów, należy rozprzestrzeniać sieć tak szeroko, jak to możliwe, aby znaleźć wysokiej jakości talentów. Powinno to obejmować wiele różnych kanałów, w tym portale z ofertami pracy, LinkedIn i oczywiście stronę internetową firmy. W Perkbox, na przykład, nasze zatrudnienie jest obecnie podzielone mniej więcej pomiędzy (1) reaktywne zatrudnienie, tj. kandydatów odpowiadających na ogłoszenia o pracę i aplikujących bezpośrednio, (2) proaktywne zatrudnienie, tj. moich kandydatów z headhuntingu oraz (3) osoby polecone przez pracowników.
Po pierwsze, wprowadź program, mówiąc pracownikom, że mają możliwość zarobienia pieniędzy, a jednocześnie wprowadzenia do firmy osób o podobnych poglądach. Wyjaśnij parametry programu poleceń. Na przykład, jak uzyskać dostęp do formularza polecającego i co otrzymają, jeśli z powodzeniem polecą kandydata - czy to gotówkę, czy inną nagrodę. Może się okazać, że aby zapobiec nadużywaniu tego systemu przez pracowników i zapewnić wysoką jakość kandydatów - dobrym pomysłem jest podzielenie opłaty lub nagrody i zapewnienie połowy z nich w momencie udanego zatrudnienia, a pozostałej części po przejściu okresu próbnego.
Po drugie, upewnij się, że pracownicy są świadomi istnienia programu poleceń. Wewnętrzne platformy komunikacyjne, takie jak Slack może być używany do tworzenia "kanał rekrutacji", gdzie nowe role są wysyłane, gdy powstają, i poprosić pracowników, aby reklamować je prywatnie na ich LinkedIn i kanałów mediów społecznościowych.
I wreszcie, upewnij się, że nagroda, którą oferujesz jest taki, który będzie odwoływać się do pracowników i zachęcić ich do dotarcia do własnych sieci, aby spróbować i przyciągnąć talenty. Prostym faktem jest, że zachęty działają cuda jako forma zachęty. Potencjalne nagrody mogą obejmować premie, vouchery, a nawet zachęty w postaci posiłków i napojów - możliwości jest wiele.
Doskonałym przykładem jest firma Accenture, która pozwala pracownikom przekazać część premii za polecenie na wybrany przez nich cel charytatywny, a firma pokrywa tę kwotę.
Oprócz oferowania nagród pieniężnych, warto rozważyć publiczne wyróżnienie osób skutecznie polecających, dając im do zrozumienia, że doceniasz ich wysiłek.
Podobnie jak we wszystkim, co wdrażasz w swojej organizacji, kluczem jest autentyczność. Przed wdrożeniem systemu poleceń porozmawiaj z pracownikami i przedyskutuj z nimi, w jaki sposób chcieliby, aby informowano ich o wolnych stanowiskach pracy, a także jakie nagrody najbardziej by do nich przemawiały.
Połącz to ze świadomością zalet i wad omówionych powyżej i jesteś dobrze przygotowany na sukces!