Zanim zaczniesz pisać posty na blogach dla mas, zanim zaczniesz ubiegać się o te stanowiska, zanim jeszcze założysz swój profil na LinkedIn, powinieneś zrobić jedną rzecz - przygotować swoje własne oświadczenie o marce osobistej.

Twoje bio, elevator pitch i każdy inny opisowy tekst na Twój temat będzie niezmiennie zaczynał się od Twojego oświadczenia o marce osobistej.

Czym jest deklaracja marki osobistej?

Oświadczenie to 1-2 zdania odpowiedzi na pytanie, w czym jesteś najlepszy (wartość), komu służysz (grupa docelowa) i jak robisz to wyjątkowo (USP). Podsumowuje ono Twoją unikalną obietnicę wartości. Twoja osobista deklaracja marki jest charakterystyczna dla Ciebie i tylko dla Ciebie. Można ją porównać do tagline'u, strapline'u lub nawet hasła, które mają marki produktów.

Deklaracja marki osobistej nie jest nazwą stanowiska pracy. Tytuł zawodowy jest tym, czym inni będą próbowali Cię sklasyfikować, czym pracodawcy i inni chcą, abyś był dopasowany do korporacji. Zasługujesz na coś lepszego.

Nie jest to również Twoja osobista misja, cele zawodowe, czy nawet cel życiowy. Są to o wiele bardziej długoterminowe koncepcje, które mają prowadzić Cię przez życie, a nie mają na celu sprzedać Cię komukolwiek.

Deklaracja marki osobistej jest zapadająca w pamięć, mocna i zorientowana na rozwiązania. W przeciwieństwie do prostego stwierdzenia "John jest kotlarzem", dlaczego nie powiedzieć "John utrzymuje rodziny w cieple poprzez instalacje grzewcze na zamówienie"? Ciąg dalszy nastąpi...

Dlaczego potrzebujesz deklaracji marki osobistej?

Ile razy pytano Cię, czym się zajmujesz? Czy masz wrażenie, że ludzie naprawdę rozumieją, czym się zajmujesz, czy są to tylko miłe pogawędki? Założę się, że możesz dostosować to, co mówisz i pozostawić trwałe wrażenie na tej osobie, wrażenie, które może po prostu prowadzić do biznesu pewnego dnia.

Po prostu bycie kolejnym fryzjerem lub hydraulikiem nie pozwoli Ci się wyróżnić. Kiedy nie wyróżniać, będziesz musiał konkurować z każdym innym na cenę, która nie jest wielka sytuacja, aby być w. Aby odnieść sukces w dzisiejszej gospodarce musisz się specjalizować, musisz wybrać temat i opanować go. Twoje oświadczenie będzie dokładnie wyjaśniać, co robisz, jak to robisz i dla kogo. Dzięki temu zarówno Ty, jak i Twoi docelowi odbiorcy będą dokładnie wiedzieć, do czego jesteś zdolny.

Jak napisać oświadczenie o marce osobistej?

Zacznij od spisania na kartce papieru swoich kluczowych atrybutów zawodowych lub biznesowych. Kiedy lista jest już gotowa, przyjrzyj się jej uważnie i wybierz te, które czynią Cię wyjątkowym. Będą to Twoje unikalne punkty sprzedaży (USP).

Spójrz na swoje unikalne wartości i kluczowe atrybuty i powinieneś być w stanie opracować 1-2 zdaniową deklarację marki, odpowiadającą na trzy pytania:

  • Jaką wartość dostarczasz (jaki problem rozwiązujesz)
  • Jak robisz to w unikalny sposób (Twoje USP)
  • Dla kogo to robisz (Twoja grupa docelowa)

Pamiętaj, aby jasno określić wartość, nie wprowadzaj nikogo w błąd za pomocą puchatych terminów, które nic nie znaczą. Ponadto to, co czyni Cię wyjątkowym w jednym miejscu, może nie być wyjątkowe w innym, np. duże miasta będą miały wielu specjalistów i ekspertów w pewnych dziedzinach, małe miasta tylko jednego i to czyni go wyjątkowym dla danej lokalizacji.

Ukierunkuj swoją publiczność

Do kogo kierujesz swoje usługi? Określona branża, geografia, grupa wiekowa? Staraj się pozostać w pewnym stopniu skupiony na sektorze rynku i nie rozpraszaj się zbytnio. Powodem, dla którego personal branding stał się kluczowy dla sukcesu w biznesie i karierze jest to, że nikt nie chce kupować od osoby, która robi wszystko dla wszystkich. Sprawdź, jaka grupa docelowa najbardziej skorzystałaby z Twoich usług i skup się na niej.

Pozostań autentyczny

Kiedy piszesz oświadczenie o marce osobistej, łatwo jest dać się ponieść i napisać, kim chciałbyś być pewnego dnia. Stare podejście "udawaj, aż ci się uda" ma pewne zalety, ale nie przesadzaj. Nigdy nie nazywaj siebie guru, ninja, samurajem, ekspertem, czy nawet liderem myśli, chyba że naprawdę nim jesteś. Tylko Twoja publiczność może określić, czy jesteś ekspertem i będziesz wiedział, czy tak jest w tym przypadku. Celem Twojej wypowiedzi jest informowanie i inspirowanie czytelnika, a nie odstraszanie go wymyślnymi tytułami.

Niech będzie zwięzła i zapadająca w pamięć

Używanie technicznych lub wielkich słów może zrazić Twoją grupę docelową. Chcesz, aby nawet siedmiolatek zrozumiał i był w stanie powtórzyć to, co robisz. Kiedy przedstawiasz się na imprezie networkingowej, pamiętaj o tym, aby Twoje słowa były zwięzłe i zapadające w pamięć. Idealnie byłoby, gdyby osoba, z którą rozmawiałeś, powiedziała innym potencjalnym klientom, czym się zajmujesz - to obejmie wiele zagadnień, zaufaj mi.

Bądź w miarę krótki

Mniej znaczy więcej, jak to mówią. Twoja zdolność do opisania dokładnie tego, co robisz w jednym zdaniu mówi wiele o twojej introspekcji i profesjonalnym skupieniu. W niektórych przypadkach, trzeba podjąć dwa zdania, ale zawsze dążyć do jednego. Udzielę Ci specjalnej dyspensy na pisanie więcej, jeśli zrobiłeś w życiu więcej rzeczy niż Tim Ferriss.

To nie jest odlane z żelaza

Szybko się przekonasz, że będziesz majstrował przy swoim oświadczeniu po jego napisaniu. Łatwo jest je zmienić, ale po prostu nie daj się ponieść i zmieniaj je co tydzień. Z drugiej strony, niektórzy ludzie nigdy więcej na niego nie spojrzą. Nawet jeśli jest to czasochłonne, Twoja osobista deklaracja marki powinna być aktualizowana przynajmniej raz w roku, aby odzwierciedlić zmiany i postępy w Twojej karierze zawodowej. Aby była ona skuteczna, musi być aktualna.

Przykładowa deklaracja marki

Wracając do naszego szkockiego kotlarza, oto pomysł na oświadczenie:

"John utrzymuje rodziny w Edynburgu (grupa docelowa) w cieple (wartość) poprzez instalacje grzewcze na miarę, używając tylko najbardziej zaawansowanych niemieckich kotłów (unikalne)".

To wyraźnie mówi, co John robi, dla kogo i daje wgląd w to, jak. Powiedziałbym, że oświadczenie jest pamiętny, ja na jeden myśli o rodzinie utrzymując ciepłe i przytulne w okresie Bożego Narodzenia wszystko dzięki fantastycznej kotła człowiek John.

Wezwanie do działania

W końcu nadeszła Twoja kolej, aby zacząć przeglądać swoje oświadczenie. Nie odkładaj tego na później, przekonasz się, że jest to wspaniałe narzędzie marketingowe, które będziesz używał w kółko. Większość ludzi tak naprawdę nie przemyślała swoich oświadczeń, więc wyróżnisz się dzięki skutecznemu oświadczeniu. Z czasem myślę, że oświadczenia o marce osobistej będą nieodłącznym elementem każdej udanej kariery lub biznesu.

Czy masz swoją osobistą deklarację marki? Co to jest?