Kultura firmy to trudna rzecz do osiągnięcia, a mimo to, częściej niż zwykle, firmy nie wkładają żadnej pracy w rozwój swojej własnej kultury wewnętrznej. Dla wielu współczesnych osób poszukujących pracy, nie szukają oni tylko pracy, która pozwoli im opłacić czynsz; szukają oni kariery z możliwością rozwoju. Szukają czegoś więcej niż tylko biurka i komputera; szukają tożsamości związanej z ich rolą. Chcą firmy z osobowością.

Jeśli chciałbyś mieć prostą definicję kultury organizacyjnej firmy, to jednym ze sposobów na jej określenie jest podsumowanie osobowości firmy. W kategoriach przykładu, pomyśl o tym: czy miejsce, w którym pracujesz, jest typem miejsca, do którego możesz pójść do szefa z nowym, niemalże nieco dziwacznym pomysłem na projekt? Czy może najlepiej jest "siedzieć cicho" i nie "bujać w obłokach"?

Innymi słowy, w jaki sposób organizacja przyjmuje coś nowego? W jaki sposób dostosowuje się i prosperuje na ciągle zmieniającym się rynku?

Po co zawracać sobie głowę?

Jeśli w Twojej organizacji wszystko wygląda po prostu bajecznie, to kultura nie jest zepsuta, a może jest? Dlaczego powinieneś zawracać sobie głowę kulturą w Twojej firmie, to pytanie, na które najlepiej odpowiedzieć innym pytaniem.

Jak zmotywowani są twoi pracownicy?

Czy są entuzjastyczni? Jeśli zawsze wydaje się, że jest tak samo, a ludzie się kłócą, wykluczają się, a biuro jest pełne polityki, to kultura Twojej organizacji może wymagać naprawy, ponieważ jest zepsuta.

Jednak naprawienie jej w taki sposób, aby stworzyć nowoczesną, żywą i odnoszącą sukcesy kulturę w Twojej organizacji nie jest łatwe. Gdyby tak było, wszyscy byśmy to robili i wszyscy odnosilibyśmy sukcesy, a każda firma na całym świecie byłaby pełna szczęśliwych, zachwyconych pracowników.

Ale tak nie jest.

Istnieją więc cztery czynniki (co najmniej, a być może nawet więcej), które muszą pomóc kulturze Twojej firmy, aby odniosła sukces i tętniła życiem.

Czynnik 1 - Zatrudnianie ludzi, którzy pasują:

Może to zabrzmieć dziwnie, wręcz dyskryminująco, ale poświęcenie czasu i zatrudnianie ludzi, którzy pasują do etosu firmy, zapewni, że kultura organizacyjna Twojej firmy nie spadnie zanim jeszcze zaczniesz.

Jednakże, gdy pojawia się presja, proces zatrudniania może prowadzić do zatrudniania ludzi na podstawie kaprysu lub w pośpiechu. Dlatego też, musisz upewnić się, że proces zatrudniania jest rygorystyczny. Niektóre firmy proszą potencjalnych pracowników, aby przez dzień lub dwa przyglądali się obecnemu pracownikowi, aby sprawdzić, czy mają oni predyspozycje do pracy w danej organizacji, jak również umiejętności potrzebne do wykonywania danej pracy.

Jedna zła decyzja o zatrudnieniu może doprowadzić do nieumyślnego wprowadzenia toksycznego elementu do Twojej firmy; wybieraj z rozwagą!

Czynnik 2 - Dlaczego ludzie chcą dla Ciebie pracować?

To oczywiste pytanie, a jednak pozostaje ukryte w zasięgu wzroku; innymi słowy, nie jest to pytanie, które jest często zadawane na rozmowach kwalifikacyjnych.

Zadając to pytanie na rozmowie kwalifikacyjnej, chcesz zobaczyć, co potencjalni pracownicy wiedzą o firmie. Nie chodzi tu tylko o wymienienie listy produktów i usług, czy nazwisk prezesów od roku 1917 do dziś - to nie konkurs Mastermind.

Podczas gdy wszystkie te fakty są przydatne, aby udowodnić, że kandydat wykonał swoje badania, nie zagłębiają się one w wartości, misję i etos firmy.

Może to oznaczać, że każdy pracownik - nowy i stary - musi być w pełni świadomy tego, jaki jest etos firmy. Innymi słowy, wszyscy śpiewają z tego samego hymnu.

Czynnik 3 - Dobre wybory mogą pochodzić z dowolnego miejsca:

Poruszyliśmy ten temat już wcześniej, ponieważ dobre pomysły, projekty i decyzje nie zawsze muszą pochodzić z poziomu zarządzania organizacją. Czasami najlepsze decyzje i pomysły mogą pochodzić od ludzi, którzy widzą obraz o wiele wyraźniej niż kierownictwo. W wielu organizacjach, które odnoszą poważne sukcesy, pracownicy nie są ludźmi, którzy siedzą przy biurku od 9 do 17 i robią to, co im się każe. Kultura ta jest żywa i pełna życia, ponieważ pracownicy są zachęcani do bycia żywymi i pełnymi życia.

Czynnik 4 - Duch zespołu:

Zespół w Twojej organizacji funkcjonuje tak, jak drużyna w sporcie wyczynowym - pracując razem i wykorzystując nawzajem swoje mocne i słabe strony.

W firmach, w których kultura organizacyjna jest uważana za "nienajlepszą", zespół jest często grupą jednostek, które siedzą w tym samym pomieszczeniu. Mogą się nawzajem nie lubić, ale czy naprawdę współpracują ze sobą?

Niesamowita kultura firmy polega na tym, że ludzie działają i współdziałają ze sobą, a nie stoją samotnie i proszą o "pomoc" tylko wtedy, gdy po prostu nie są już w stanie sami podołać dobrej walce. Dobrze prosperująca firma potrzebuje dobrej kultury organizacyjnej, w której ludzie nie czują, że zmaganie się z problemami lub nieradzenie sobie z nimi jest słabością lub codziennością.

Jeśli chcesz rozwijać swoją firmę, potrzebujesz dobrej, tętniącej życiem kultury w sercu swojego biznesu. Co Twoja kultura mówi o Twojej firmie?

Autor: James z Staffbay.

Podziel się tym wpisem:

Udostępnij na LinkedInUdostępnij na TwitterzePodziel się na FacebookuPodziel się na WhatsAppUdostępnij na Email