Dla wielu osób poszukujących pracy, wiedza na temat tego jak rozwijać się w poszukiwaniu pracy bez informacji zwrotnej od pracodawcy może być frustrująca. Rozmowa kwalifikacyjna wymaga praktyki, a jak każda umiejętność, jak można się doskonalić bez konstruktywnej krytyki? Oprócz posiadania wiedzy i doświadczenia niezbędnego do osiągnięcia sukcesu w biznesie pracodawcy, najszybszym sposobem, aby osoby poszukujące pracy stały się pracownikami, jest wywarcie dobrego wrażenia w procesie aplikacji i rozmowy kwalifikacyjnej. Dla tych, którym nie przychodzi to naturalnie, lub którzy zmagają się z silną konkurencją, może być wymagana informacja zwrotna, aby wylądować w pożądanej roli.

Prostym rozwiązaniem dla osób poszukujących pracy, które potrzebują informacji zwrotnej jest po prostu poproszenie o nią. W końcu, pracodawcy powinni szanować kandydata, który szuka krytyki i podejmuje kroki w kierunku samodoskonalenia, prawda? Istnieją jednak powody, dla których menedżerowie rzadko udzielają kandydatom informacji zwrotnej, a także najlepsze praktyki, jak ją uzyskać. Przyjrzyjmy się kilku z nich.

Dlaczego niektórzy pracodawcy niechętnie udzielają informacji zwrotnej?

Po pierwsze, ważne jest, aby zrozumieć, dlaczego pracodawcy niechętnie udzielają informacji zwrotnej kandydatom, którzy nie zostali zatrudnieni. Jednym z powodów jest odpowiedzialność prawna. Bez względu na to, dlaczego pracodawca odrzuca jednego kandydata na rzecz drugiego, jeśli kandydat, który nie został zatrudniony, uzna ten powód za niesprawiedliwy i złoży pozew o dyskryminację, może to skutkować tysiącami dolarów na opłaty prawne, miesiącami spędzonymi w sądzie na walce z zarzutami i nieodwracalnymi szkodami dla marki pracodawcy tylko po to, aby udowodnić swoją niewinność. Często łatwiej jest uniknąć tego ryzyka, utrzymując racjonalne przesłanki zatrudnienia w tajemnicy.

Drugim powodem jest zaangażowanie czasowe. Pracodawca może poszukiwać pracowników na kilka stanowisk w firmie. W zależności od charakteru tych stanowisk, na każde z nich mogą wpłynąć dziesiątki, jeśli nie setki aplikacji. Przekazanie odrzuconym kandydatom informacji zwrotnej o tym, dlaczego zostali zdyskwalifikowani, może wydłużyć proces rekrutacji o kilka tygodni lub miesięcy. Nawet menedżerowie zatrudniający z najlepszymi intencjami mogą pomóc kandydatom tylko wtedy, gdy pozwala im na to harmonogram i obciążenie pracą.

Jak poprosić o informację zwrotną

W przypadku prośby o informację zwrotną od pracodawcy, ważne jest wyczucie czasu. Osoby poszukujące pracy powinny odezwać się w ciągu jednego dnia (maksymalnie dwóch), aby potwierdzić swoje zainteresowanie i upewnić się, że ich aplikacja lub rozmowa kwalifikacyjna są wciąż świeże w pamięci menedżera. Kandydaci powinni również odpowiedzieć tą samą metodą, którą otrzymali odpowiedź odmowną (telefonicznie lub mailowo).

Zadając pierwsze pytanie pracodawcy, osoby poszukujące pracy nigdy nie powinny pytać, dlaczego nie zostały zatrudnione. Zamiast tego, powinny wyjaśnić, że chcą się poprawić w poszukiwaniu pracy i szukają konstruktywnej krytyki. Powinni zapytać, czy menedżer może wskazać obszary w procesie aplikacji lub rozmowy kwalifikacyjnej, w których ich zabrakło i czy menedżer ma jakieś zalecenia, jak lepiej zaprezentować swoje umiejętności i doświadczenie, kiedy będą ubiegać się o przyszłe stanowiska.

Pozytywne zakończenie

Jeśli osoba poszukująca pracy rozmawia lub otrzymuje e-mail od pracodawcy, który jest skłonny udzielić informacji zwrotnej na temat jej aplikacji lub rozmowy kwalifikacyjnej, powinna zawsze zachować otwarty umysł i odpowiedzieć pozytywnie. Kandydaci powinni pamiętać, że pracodawca nie ma obowiązku powiedzieć im, dlaczego nie zostali zatrudnieni. Menedżerowie, którzy oferują kandydatom sugestie, w jaki sposób mogą się poprawić, naprawdę mają na uwadze ich najlepszy interes.

Osoby poszukujące pracy nie powinny w żadnym wypadku zachowywać się defensywnie lub kłócić się z informacją zwrotną od menedżera. Nie zmieni to wyniku decyzji o zatrudnieniu i może sprawić, że menedżer będzie żałował, że próbował pomóc kandydatowi w jego poszukiwaniach pracy. Ponadto, zawsze istnieje szansa, że kandydat, który został zatrudniony na danym stanowisku nie sprawdzi się i pracodawca będzie musiał wybrać kandydata drugiego lub trzeciego wyboru jako zastępstwo. Może się też zdarzyć, że firma będzie chciała obsadzić podobną rolę w najbliższej przyszłości. Reagując pozytywnie na informacje zwrotne od menedżera i okazując wdzięczność za poświęcony czas, kandydat pozostawia otwarte drzwi do rozważenia przyszłych możliwości w firmie.

Jeśli kandydat nie posiada odpowiednich kwalifikacji i doświadczenia, żadna informacja zwrotna od pracodawcy dotycząca przygotowania do rozmowy kwalifikacyjnej lub autopromocji nie zmieni wyniku rekrutacji. Jednak dla kandydatów, którzy potrzebują tylko odrobiny wskazówek na temat etykiety rozmowy kwalifikacyjnej lub tego, jak promować się do konkretnej roli, kilka pomocnych wskazówek na temat tego, czego im brakuje, może być wszystkim, co oddziela poszukiwanie pracy, które trwa kilka miesięcy od tego, które kończy się wkrótce po ich następnej aplikacji. Osoby poszukujące pracy powinny być przygotowane na przyjęcie odpowiedzi "nie", ale nie powinny też bać się prosić pracodawców o informacje zwrotne po odrzuceniu ich kandydatury i pokazać, że są zawsze gotowe do przyjęcia krytyki, kontynuowania nauki i doskonalenia się.

Podziel się tym wpisem:

Udostępnij na LinkedInUdostępnij na TwitterzeUdostępnij na FacebookuUdostępnij na WhatsAppUdostępnij na Email