Istnieją dwa sposoby na stworzenie zespołu o najlepszych wynikach. Możesz próbować przenosić, zwalniać i zatrudniać w drodze do stworzenia zespołu, który na papierze wygląda świetnie. Albo możesz być liderem. Wysoko wydajnych zespołów nie łączy się w całość, lecz wykuwa. Jeśli skutecznie wykonujesz swoją pracę, każda ludzka dusza może zostać odpowiednio wykuwana w Twoim piecu - jeśli tylko zastosujesz trzy sprawdzone strategie.

Rozważ ten przykład: Powiedzmy, że jeden z członków Twojego zespołu sprzedaży osiąga słabe wyniki i zagraża powodzeniu projektu. Brzmi znajomo?

To właśnie tutaj dokonujesz pierwszego wyboru. Możesz osądzić tę osobę na podstawie jej liczb i rzucić ją w wir oceny wydajności (i ostatecznie sfrustrowanego wyjścia), albo możesz pomyśleć o niej jako o istocie ludzkiej kierującej się emocjami i porozmawiać z nią.

Zdecydowałeś się z nim porozmawiać. Dobry wybór.

Strategia #1: Najpierw rozmawiaj - i zadawaj pytania.

Kiedy z nim rozmawiasz, pytasz, dlaczego ma problemy. To jest ważne: zawsze najpierw zadawaj pytania. Twoim zadaniem nie jest wymuszanie sukcesu, ale znalezienie tego czegoś większego - tej iskry, która rozpala ogień - co sprawi, że ludzie zaczną dążyć do sukcesu, niezależnie od tego, czy ich o to poprosisz, czy nie.

Podczas rozmowy odkrywasz, że ten pracownik właśnie dowiedział się, że jego żona jest w ciąży i jest przerażony perspektywą zapewnienia środków do życia powiększającej się rodzinie. W tym miejscu dokonujesz drugiego wyboru.

Strategia nr 2: Zapewnij ścieżkę rozwoju.

Przeciętny menedżer ds. zasobów ludzkich może słuchać, przytakiwać, empatyzować i zachęcać kolegę z zespołu, aby nie tracił głowy, ponieważ utrata pracy lub premii tylko pogorszy sytuację. Ale uprzejmość nie wystarczy, aby dać tej osobie dźwignię. Bycie miłym nie wystarczy, aby odblokować wysoką wydajność.

Zamiast tego, spójrz mu w oczy i złóż obietnicę. Powiedz mu, że przygotujesz dla niego plan. Plan ten będzie zawierał kamienie milowe wydajności, intensywne cele i regularne oceny wydajności. Jeśli osiągnie te cele, obiecujesz mu, że zrobisz wszystko, co możliwe, aby zabezpieczyć podwyżkę i mnóstwo urlopu ojcowskiego, aby zająć się jego nowym dzieckiem.

Ten kolega z zespołu wyjdzie z biura gotowy przebiec przez ścianę dla ciebie. Teraz, zamiast czuć się wysłuchanym, czuje się wzmocniony. Nie rozwiązałeś za niego jego problemu. Zaoferowałeś mu drogę do życia, którego pragnie dla siebie i ludzi, na których mu zależy.

Strategia nr 3: Wykorzystaj ludzkie emocje.

Wykorzystanie ludzkich emocji to najpotężniejsza rzecz, jaką lider może zrobić, aby stworzyć zespół o wysokiej wydajności. Aby to zrobić, musisz jednak zrozumieć, że ludzie w swojej istocie są o wiele bardziej emocjonalni niż praktyczni. Brzmi to sprzecznie z intuicją, ale Twój czas lepiej poświęcić na angażowanie emocji Twojego zespołu, niż odwoływanie się do jego poczucia strategii lub intuicji zawodowej.

To właśnie ta umiejętność odróżnia zespół, który potrafi osiągnąć cel od zespołu, który potrafi dokonać rzeczy niemożliwych. Jeśli wszystko, co możesz wykorzystać, to umysły, czas lub konta bankowe Twojego zespołu, ich cele na tym poziomie zawsze będą poza Twoim zasięgiem.

Wszystko sprowadza się do tego: usiądź z członkami swojego zespołu, zapytaj ich, kim chcą być, a następnie stwórz im możliwość bycia tym, kim chcą. Na tym właśnie polega wykorzystywanie emocji. Nie dawaj ludziom pieniędzy, wolnego czasu, ani życzliwego ramienia, na którym mogliby się oprzeć. Daj im cel.

Twoja praca, pomimo tytułu, nie polega na zarządzaniu ludźmi. Twoim zadaniem jest odkrywanie, promowanie i podtrzymywanie tego ognia, który sprawia, że wszyscy członkowie zespołu są wykorzystani i radzą sobie sami. Zespoły wysokowydajne składają się wyłącznie z osób pobudzonych emocjonalnie, które są zdeterminowane, aby osiągnąć "coś większego", co oferuje im wysokowydajny lider. A tym liderem możesz być ty.

O autorze: Jason Caldwell jest założycielem Latitude 35, firmy szkoleniowej z zakresu przywództwa, która działa na całym świecie. Współpracuje z czołowymi organizacjami, w tym Nike, Booking.com, Columbia Business School i Haas School of Business, a także prowadzi wykłady dla tłumów w firmach z listy Fortune 500 i na uniwersytetach na całym świecie. Caldwell jest zawodowym rajdowcem przygodowym i obecnie jest posiadaczem kilkunastu rekordów świata na pięciu kontynentach. Jego nowa książka to Navigating the Impossible: Build Extraordinary Teams and Shatter Expectations.

Podziel się tym wpisem:

Udostępnij na LinkedInUdostępnij na TwitterzeUdostępnij na FacebookuUdostępnij na WhatsAppUdostępnij na Email