Artykuł sponsorowany przez Criteria Corp. & JobFlare.
Przez lata, tradycyjny proces rekrutacji opierał się na tym samym modelu: zbieranie CV, rozmowy kwalifikacyjne, oceny, próbki pracy, sprawdzanie referencji. Spośród wszystkich tych elementów procesu zatrudniania, badania stale potwierdzają, że oceny przed zatrudnieniem, a w szczególności testy predyspozycji poznawczych, są najbardziej predykcyjne dla sukcesu w pracy.
Dzieje się tak dlatego, że testy przed zatrudnieniem oferują korzyści, których brakuje innym czynnikom rekrutacji. Sprawdzanie referencji jest notorycznie obarczone błędem selekcji, ponieważ który kandydat wymieniłby złe referencje? Podobnie, życiorysy mogą przedstawiać fałszywy obraz, zarówno w pozytywnym, jak i negatywnym świetle. CV może być najeżone półprawdami lub może być zbyt ograniczone, nie opowiadając całej historii o potencjale kandydata. Życiorysy wyrządzają również niedźwiedzią przysługę świeżo upieczonym absolwentom szkół wyższych lub osobom, które zmieniają branżę, ponieważ nie są w stanie w pełni zademonstrować potencjału kandydata.
Jednak mimo, że testy wstępne oferują obiektywne rozwiązanie powszechnego problemu związanego z zatrudnianiem, krajobraz rekrutacji ulega zmianom. Era Internetu zmieniła sposób, w jaki ludzie ubiegają się o pracę. Większość menedżerów ds. rekrutacji zgadza się, że rynek pracy to rynek kandydatów, co sprawia, że doświadczenie kandydata jest priorytetem dla każdego pracodawcy, który chce przyciągnąć najlepszych kandydatów.
Dodatkowo, urządzenia mobilne stają się coraz bardziej integralną częścią procesu rekrutacji. Jedno z badań wykazało, że 77% osób poszukujących pracy korzysta z mobilnych aplikacji do wyszukiwania ofert pracy, a 45% osób deklaruje, że używa urządzeń mobilnych do wyszukiwania ofert pracy przynajmniej raz dziennie.
Dostosowanie się do nowoczesnego procesu rekrutacji wymaga innowacyjnych strategii przyciągania i angażowania współczesnych osób poszukujących pracy. Jedna z odpowiedzi może być bardziej zabawna niż myślisz: grywalizacja.
Gamifikacja to pomysł na przekształcenie procesu w rywalizację, tak aby zadanie było bardziej podobne do gry. W ostatnich latach znalazła ona swoje zastosowanie w wielu różnych branżach i działaniach, a gry zaczęły zmieniać sposób, w jaki niemal każda branża tworzy i konsumuje dane. W dziedzinie zdrowia i wellness, aplikacje fitness przyznają trofea i wysyłają znajomym prawa do chwalenia się. W biznesie, grywalizacja jest wykorzystywana do motywowania pracowników i zwiększania zaangażowania. W marketingu, grywalizacja przybiera różne formy, takie jak markowe aplikacje, które oferują promocyjne nagrody w zależności od tego, ile wydasz.
Branża rekrutacji i zatrudniania pracowników nie jest wyjątkiem - dojrzała do tego, aby wykorzystać grywalizację jako szybki i zabawny sposób na identyfikację talentów. W rzeczywistości, model ten już istnieje w formie aplikacji "gier mózgowych". Popularne usługi, takie jak Lumosity - która ma obecnie 70 milionów członków - pokazały popularność gier mózgowych jako kategorii aplikacji. Na potrzeby rekrutacji, gry, które testują konkretne cechy pożądane przez pracodawców - takie jak krytyczne myślenie, zwracanie uwagi na szczegóły, rozwiązywanie problemów, umiejętności werbalne i matematyczne - mogą być wykorzystywane do szybkiego pomiaru osób poszukujących pracy. Ich wyniki mogą służyć jako sygnały wskazujące na ich potencjał jako pracowników, niezależnie od tego, co mogą lub nie mogą wykazać w CV. Nawet jeśli ocena czyichś zdolności w oparciu o te gry może nie być tak wiarygodnym sygnałem, jaki można uzyskać z tradycyjnych testów umiejętności, mają one wielką obietnicę jako wstępny sposób na znalezienie, zaangażowanie i ocenę potencjalnych talentów. Gamifikacja w tej formie może przynieść korzyści branży rekrutacyjnej w trzech kluczowych obszarach:
Przesiewanie kandydatów i identyfikowanie potencjału zawsze będzie częścią procesu zatrudniania. Jednak technologia zmienia sposób, w jaki osoby poszukujące pracy szukają zatrudnienia, a także sposób, w jaki pracodawcy znajdują potencjalnych pracowników. Gamifikacja może pomóc wypełnić tę lukę, umożliwiając zarówno pracodawcom, jak i osobom poszukującym pracy, angażowanie się w unikalny sposób, przybliżając nas o krok do świata, w którym talenty i możliwości są lepiej dopasowane.
Josh Millet jest CEO i założycielem Criteria Corp., założonej w 2006 roku firmy zajmującej się testami przed zatrudnieniem, która tworzy oprogramowanie dla pracodawców do zbierania obiektywnych danych o kandydatach do pracy za pomocą testów predyspozycji, osobowości i umiejętności. Jest również założycielem JobFlare, aplikacji mobilnej, która pomaga osobom poszukującym pracy zostać odkrytym na podstawie ich umiejętności, a nie CV.