Czasami, życie staje się naprawdę gorączkowe i nie mamy czasu, aby stanąć z boku i zadać sobie pytanie, dlaczego robimy to, co robimy.

Ostatnio po raz drugi przeczytałam świetną książkę Simona Sinek'a "Start with Why" i bardzo polecam ją wszystkim.

W książce Simon mówi, że to nie "co" motywuje nas do wyskakiwania z łóżka rano, ale "dlaczego". To nie "co" napędza nas do świadczenia wspaniałych usług i bycia ekspertem w naszej dziedzinie, ale "dlaczego".

Przeczytałem również artykuł napisany niedawno przez Richarda Bransona, który powiedział, że napęd przedsiębiorcy nie polega na zarabianiu pieniędzy, ale na wprowadzaniu zmian w życiu ludzi. Uważa on, że ci, którzy kierują się pieniędzmi, nie będą w stanie przetrwać na dłuższą metę.

Spędziłem trochę czasu ostatnio pytając moich klientów, dlaczego robią to, co robią i choć jest to dalekie od wyczerpujących badań, interesujące jest to, że ci, którzy byli krystalicznie czyści o ich "dlaczego", mają firmy, które są bardziej rozwinięte - i są znacznie bardziej opłacalne! Korzyści finansowe są wynikiem tej jasności.

To skłoniło mnie do zastanowienia się nad firmami, które moim zdaniem straciły z oczu swoje "dlaczego" i jakie były tego konsekwencje, a moja lista jest następująca

Branża bankowa:

Oczywisty kandydat do tej listy, ale nie ma wątpliwości, że stracili całkowicie z oczu swój pierwotny powód i zysk stał się ich jedynym celem. Czy się nauczą? Nie wiem!

Lehmans:

Postawili sobie za cel zapewnienie klientom doskonałej obsługi, a potem poszli jak banki. Ponownie, ich "dlaczego" zostało utracone.

IBM:

Byli jak Apple swoich czasów, ale stracili z oczu fakt, że ich pierwotnym celem było uczynienie biznesu bardziej wydajnym. Ich "dlaczego" stało się ich "co" - aby zbudować duże komputery!

Nokia:

Zaczęli od ułatwienia komunikacji, ale ich "co" - robimy telefony komórkowe - stało się ich powodem istnienia. Kontrolowali rynek i stracili go!

Koleje:

Genialny wynalazek, który sprawił, że przemieszczanie się z jednego miejsca do drugiego stało się tak szybkie, ale potem zafiksowali się na pociągach i kolei, a nie na swoich klientach.

Wiele dużych ubezpieczeniowych sił sprzedaży bezpośredniej:

Ogromne w latach 70-tych i 80-tych, ale ich uwaga przesunęła się z obsługi klientów na to, ile prowizji mogą zarobić w danym roku, a organizacje kultywowały to przesunięcie za pomocą oferowanych zachęt.

Istnieje mnóstwo innych przykładów - i wiele nie tak dramatycznych - ale utrata z oczu swojego "dlaczego" jest skazana na umieszczenie cię, w najlepszym razie, w "przeciętnym" paśmie firm. Nie tam, gdzie chcesz być, lub gdzie ja chcę, abyś był.

Jak więc posiadanie jasnego "dlaczego" może pomóc Twojemu biznesowi?

Jak już wcześniej wspomniałem, mówi ci ono, dlaczego wstajesz rano z łóżka, aby iść i zrobić coś wartościowego, ale robi coś więcej.

Twoje "dlaczego" robi również następujące rzeczy:

  • Dostarcza Ci Twoich zasad przewodnich co do tego, co robisz i jak to robisz.
  • Informuje Twoich klientów o Twoim celu istnienia.
  • Określa Twoje zachowanie - co robisz i jak to robisz.
  • Znajduje odzwierciedlenie w Twoich wartościach.
  • Decyduje o tym, z jakimi klientami będziesz miał do czynienia - będą oni podzielać Twoje dlaczego.
  • Określa rodzaj ludzi, których zatrudniasz i którzy reprezentują Ciebie i Twój biznes.

Kiedy zaczynam o tym mówić, wiele osób pyta mnie, dlaczego robię to, co robię, a moje dlaczego jest bardzo proste i dla mnie ważne. Moją pasją jest pomaganie moim klientom w wygrywaniu w ich biznesie i w ich życiu - dlatego właśnie stworzyłam mój podcast Winning at Business and Life. Ta jasność pomaga mi każdego dnia i napędza mnie do dawania z siebie tyle, ile mogę, aby wspierać moich klientów.

Posiadanie jasnego "dlaczego" daje Ci kontekst dla wszystkiego, co robisz w swoim biznesie i życiu.

Jakie jest Twoje "dlaczego"? Uwielbiam słuchać.

RELATED: Jak odpowiedzieć na pytanie "Dlaczego chcesz tę pracę?" podczas rozmowy kwalifikacyjnej?

Podziel się tym wpisem:

Udostępnij na LinkedInUdostępnij na TwitterzeUdostępnij na FacebookuUdostępnij na WhatsAppUdostępnij na Email