Hot-desking, czyli sytuacja, w której pracownicy nie mają stałego biurka w biurze, jest kluczowym elementem preferencji organizacji w zakresie tańszych, bardziej elastycznych miejsc pracy. Ponieważ coraz więcej pracowników pracuje w domu, organizacje odkrywają, że mogą zmniejszyć wielkość swoich biur, aby pomieścić tylko tych pracowników, którzy są na miejscu każdego dnia.

Według Franklina Beckera, psychologa społecznego z Cornell University, pomysł ten zaczerpnięto z marynarki wojennej. Na statku jest o wiele mniej prycz niż marynarzy. Kiedy marynarz kończył swoją zmianę, wsiadał do łóżka, które właśnie zostało opuszczone i było jeszcze ciepłe. W USA termin ten nie jest zbyt atrakcyjny i praktyka ta jest coraz częściej określana jako "hotelling".

Otwarty plan jest tańszy

Biura na planie otwartym są popularne wśród menedżerów, którzy chcą ciąć koszty, ale także dlatego, że przekonaliśmy się, że najważniejsze jest, abyśmy mogli widzieć się nawzajem. Tam, gdzie są ściany, wszystkie są ze szkła, więc nie ma gdzie się schować. Jeśli chcesz odbyć prywatną rozmowę w pracy, najlepiej przenieść ją w miejsce publiczne - na klatkę schodową lub do kuchni - niż do miski ze złotą rybką w biurze.

Istnieje zaskakująca przepaść pomiędzy naszymi marzeniami o "idealnym biurze" a rzeczywistością - biura marzeń to wszystko, od kawiarnianego stolika na włoskim placu po pokój w ogrodzie z widokiem na wodospad.

Alexi Marmot jest profesorem zarządzania obiektami i środowiskiem oraz dyrektorem Bartlett School of Graduate Studies i ma wiele do powiedzenia na temat biur na planie otwartym. Wskazuje, że podczas gdy organizacje zwykle powołują się na lepszą komunikację, współpracę i nadzór, biura na planie otwartym oferują ogromne korzyści ekonomiczne - są generalnie tańsze w budowie - wymagają mniejszej liczby ścian, mniejszego serwisu i prostszych kontroli środowiskowych oraz umożliwiają organizacjom przyjęcie większej liczby osób w sposób bardziej efektywny.

To może być dobre dla rutynowej pracy, ale może być kontrowersyjne, gdy praca jest poufna lub potrzebna jest prywatność do rozmowy. Najczęstszą krytyką ze strony osób pracujących w biurach o otwartym planie jest to, że są one głośne i przeszkadzają, ale, mówi Alexi, hałas jest częściowo funkcją tego, jak interpretujemy dźwięk: "Ludzie mogą wejść w strefę koncentracji w bardzo głośnym otoczeniu. Praca w całkowitej ciszy również może stanowić problem".

Miejsca dla ludzi

Wydaje się, że istnieje pewien paradoks, ponieważ ludzie, zarówno menedżerowie, jak i pracownicy, często mówią, że podoba im się "żywa", "tętniąca życiem" atmosfera ich biura, a jednocześnie narzekają, że nie mogą się tam skoncentrować i uciekają do kawiarni lub domu. Pomysł, że żywe, dziwaczne biura sprzyjają kreatywności jest dyskusyjny. Ludzie cisi i hałaśliwi, introwertycy i ekstrawertycy - wszyscy są kreatywni, więc musimy brać pod uwagę indywidualne cechy, a nie stereotypy.

Większość budynków biurowych jest projektowana nie dla najemców, ale dla rynku, więc niekoniecznie można je dopasować do potrzeb konkretnych użytkowników. Marże na większości prac architektonicznych utrudniają prowadzenie nowych badań, a nawet poświęcanie czasu na czytanie badań, które istnieją.

Alexi zwraca uwagę na trend w kierunku "pracy opartej na aktywności", co oznacza, że ludzie przemieszczają się do miejsc odpowiednich do wykonywanej pracy. Badania sugerują, że "idealne biuro" często zaczyna się od tego, gdzie się znajduje i jak do niego dotrzeć. Światło dzienne i widok, zwłaszcza na naturę, są ważne, podobnie jak komfort środowiska i dobre wsparcie informatyczne.

Jednak najlepsze miejsca pracy, na które głosowali użytkownicy, konsekwentnie demonstrują bardziej abstrakcyjne wartości, takie jak zaufanie, szacunek i uczciwość. Są one funkcją kultury organizacyjnej, ale przestrzeń fizyczna może również wyrażać te wartości.

Podziel się tym wpisem:

Udostępnij na LinkedInUdostępnij na TwitterzeUdostępnij na FacebookuUdostępnij na WhatsAppUdostępnij na Email