Często jestem pytany o networking i jego związek z poszukiwaniem pracy i budowaniem marki osobistej. Czasami chodzi o to, gdzie znaleźć dobre wydarzenia networkingowe, czasami bardziej o to, jak podejść do całej sprawy networkingu. Dla niektórych networking jest drugą naturą, a dla innych jest nieco obcy. Kiedy już wypracujesz i ustawisz swoją markę osobistą, czas wyjść na zewnątrz, spotkać się z ludźmi i zrobić z tym wrażenie.

Dlaczego powinieneś nawiązywać kontakty?

Czy kiedykolwiek słyszałeś mantrę, że "ludzie kupują od ludzi, których znają, lubią i którym ufają"? To jest tak prawdziwe, jak to kiedykolwiek było. Ale aby uzyskać zaufanie, trzeba być lubianym, aby być lubianym, trzeba być znanym... Jak w ogóle poznać klientów? Cóż, spotkanie networkingowe jest do tego świetnym forum. Tutaj ludzie przychodzą właśnie po to, aby poznać ludzi, podzielić się pomysłami i w pewnym sensie sprzedać siebie.

Na imprezie networkingowej prezentujesz siebie, swoją wiedzę i ostatecznie swoją markę osobistą. Istnieje wiele porad sieciowych tam, mam wymyślił trzy rzeczy, które pracowały dobrze dla mnie w ciągu roku, a tu idzie:

1. Słuchaj, a następnie zadawaj właściwe pytania

Złotą zasadą na imprezie networkingowej lub jakiejkolwiek innej interakcji biznesowej jest to, aby słuchać więcej niż mówić. Jest to klasyczna zasada sprzedaży, którą każdy powinien znać. Jeśli pomyślisz o ludziach, którzy odnieśli sukces w Twoim życiu, czy są oni gadułami, czy też słuchaczami? Ja bym pomyślał, że to drugie. Czy zadają właściwe pytania? Myślę, że prawdopodobnie tak.

Osiągniesz sukces tylko wtedy, gdy zrozumiesz, czego naprawdę chcą inni ludzie. Czasami ludzie będą prosić o Twoje usługi, ale nie będą wiedzieć dokładnie dlaczego. To jest twoje zadanie, aby słuchać i upewnić się, że znają swoje powody i co próbują osiągnąć. Jeśli myślisz o tym, co sprzedawca będzie kupić aparat od; jeden mówi na ciebie i sprzedaży funkcji po funkcji, lub drugi pyta, co masz zamiar go używać do?

Bycie aktywnym słuchaczem i zadawanie właściwych pytań brzmi jak prosta rzecz, ale może być trudniejsze do wykonania. Aktywne słuchanie wymaga wysiłku, ale kiedy to zrobisz, właściwe pytania wyskoczą i zwrot jest tam.

2. Współpracuj z konkurencją

Nieuchronnie wpadniesz na ludzi, którzy robią podobne rzeczy do Ciebie na imprezach networkingowych. Zamiast meksykańskiej stagnacji, które czasami się dzieje, spróbuj dowiedzieć się, gdzie może być synergia między wami.

Załóżmy, że na przykład sprzedajesz lody i zaczynasz rozmawiać z innym sprzedawcą lodów. Czy pracujecie w tym samym miejscu? Czy sprzedajecie te same smaki? Czy wasi klienci mają taką samą demografię? Te same ceny? Prawdopodobnie nie w przypadku większości z tych pytań. Oznacza to, że możesz dzielić się informacjami o dostawcach, dyskutować o ogólnych warunkach rynkowych, a nawet założyć spółkę joint venture i dążyć do globalnej dominacji lodów.

Jeśli jesteś solopreneur, Twój sukces będzie zależeć od dopasowania się do ekosystemu innych konsultantów i freelancerów. Stań się dla nich użyteczny i pomagaj im tak bardzo, jak to tylko możliwe; twoje wysiłki są zawsze doceniane i na pewnym etapie na pewno ci się odwdzięczą.

Niezmiennie będziesz wpadać na konkurencję w siedzibach klientów, a czasem się z nią spierać. Impreza networkingowa zapewnia "bezpieczne" środowisko, w którym można ćwiczyć interakcje z konkurencją, nie powodując zbyt wiele szkód przed klientem.

3. Myśliwi vs. rolnicy

Wszyscy tam byliśmy. Dostajesz czat z kimś z wielkim uśmiechem od ucha do ucha. Są hiper przyjazny i raczej szybko stwierdzić, ich działalności podczas skanowania pokoju dla ich następnej zdobyczy. Przekazują swoją wizytówkę i oczekują, że się odwzajemnisz; następnie wymyślają wymówkę i przechodzą do następnej osoby.

Ta osoba pójdzie do domu tej nocy i policzy liczbę kart, które dostała, a co ważniejsze, ile z ich własnych kart rozdała. Ludzie ci nazywani są łowcami, co oznacza, że są zainteresowani jedynie szybką pogawędką i wymianą kart. Badanie za badaniem pokazuje, że takie podejście nie działa, ale niektórzy ludzie robią to, ponieważ rozdawanie kartek jest dla nich jak osiągnięcie.

Rolnicy, z drugiej strony, rozumieją wartość poznawania, lubienia i ufania ludziom. Wiedzą, że relacje biznesowe rozwijają się z czasem i są przygotowani na to, aby odczekać swój czas.

Mówi się, że wystarczy dwadzieścia osób w sieci, jeśli się ją dobrze pielęgnuje. Te dwadzieścia osób może wymagać wielu spotkań networkingowych, ale rolnik wie, że prawdziwa więź z jedną osobą jest o wiele silniejsza niż płytkie pogawędki z setkami.

W praktyce, kiedy zaczynasz swoją przygodę z networkingiem, prawdopodobnie trudno jest się zorientować, kto jest kim. Kiedy zobaczysz te same twarze przez kilka tygodni z rzędu, będziesz wiedział, kim są rolnicy - i gdzie powinieneś skierować swoją energię. Fakt, że farmerzy są wyluzowani, nie krępują się w nawiązywaniu kontaktów i są autentycznie zainteresowani ludźmi, z pewnością pomoże Ci na tej drodze.

Twoja kolej

To są trzy wskazówki, które pracowały dla mnie, mam nadzieję, że są one przydatne dla Ciebie. A teraz, jakie są Twoje najlepsze wskazówki dotyczące networkingu? Proszę, podziel się swoimi przemyśleniami!

Powiązane czytanie: 5 Great Ways NOT to Network.

Podziel się tym wpisem:

Udostępnij na LinkedInUdostępnij na TwitterzeUdostępnij na FacebookuUdostępnij na WhatsAppUdostępnij na Email