Czwarta rewolucja przemysłowa przeniosła nasz świat w nową erę cyfrową, a pandemia przyspieszyła ten proces z ruchu do natychmiastowej konieczności. Najnowszy raport Center for the Future of Work firmy Cognizant i Oxford Economics, The Work Ahead: Digital First (to Last), analizuje najważniejsze trendy i taktyki, które firmy na całym świecie powinny znać i stosować, jeśli chcą zapewnić sobie pomyślną przyszłość pracy.

Teraz, bardziej niż kiedykolwiek, jasne jest, że firmy, które pozostały w tyle w swojej cyfrowej transformacji i te, które nie rozwinęły się, aby nadążyć za erą cyfrową, z pewnością ucierpią najbardziej, a niektóre z nich mogą stać się przestarzałe. W rzeczywistości połowa (49%) globalnych firm spodziewa się, że COVID-19 zniszczy tradycyjne, niecyfrowe biznesy, jak również te, które nie poruszają się w sieci wystarczająco agresywnie. Wyniki raportu potwierdzają, że kompetencje cyfrowe mają kluczowe znaczenie dla przyszłości pracy.

Inne wnioski obejmują:

Wpływ pandemii na relacje pracodawca-pracownik

Liderzy biznesowi wymienili bezpieczeństwo pracowników (59%) i uznanie pracowników (58%) jako swoje obecne kluczowe priorytety. Zrozumiałe jest, że wynagrodzenia i bezpieczeństwo pracowników stanowią najwyższy priorytet, biorąc pod uwagę, jak pandemia zmieniła krajobraz biznesowy i zmusiła wiele firm do podjęcia trudnych decyzji dotyczących personelu. Może się to jednak z czasem zmienić, ponieważ nowa dynamika gospodarcza i dynamika zatrudnienia wpływają na strategie dotyczące siły roboczej, a w grę wchodzą nowe modele wynagrodzeń.

Jednak pandemia pokazała również potrzebę większej ochrony socjalnej, przy czym prawie połowa liderów biznesowych (45%) oczekuje lepszego dostępu do wynagrodzeń i świadczeń dla freelancerów. Ponad dwie piąte (43%) spodziewa się również spadku wynagrodzeń wysoko opłacanej kadry kierowniczej. Nie ma jednak wątpliwości, że jednym z największych czynników wpływających na pandemię jest akceptacja liderów biznesowych dla pracy w domu, ponieważ dwie piąte (41%) przewiduje, że polityka kadrowa będzie musiała zostać dostosowana do bardziej elastycznego podejścia do pracy zdalnej w przyszłości.

Zmieniają się umiejętności niezbędne do rozwoju kariery zawodowej

Pandemia sprawiła, że społeczeństwo znalazło się w okresie egzystencjalnych wątpliwości. Technologia nie tylko spowodowała zmiany w sposobie pracy, ale także wpłynęła na sposób myślenia o niej. Pojawiły się pytania o to, jak jesteśmy cenieni i jak zachowujemy swoją wartość w świecie, w którym maszyny w coraz większym stopniu automatyzują prozaiczną pracę.

Koncepcja "podnoszenia kwalifikacji" zyskała na popularności - koncentruje się na zdobywaniu przez ludzi umiejętności i biegłości, w które nie są w stanie wyposażyć się nawet najinteligentniejsze maszyny. Wracając do naszego raportu z 2016 roku, liderzy biznesowi byli wówczas mniej otwarci na znaczenie innowacji, zdolności do tworzenia nowych i lepszych sposobów pracy. Koncepcja ta zyskała jednak coraz większe uznanie wśród liderów biznesu i jest obecnie uznawana za najważniejszą umiejętność pozwalającą odnieść sukces w pracy.

Z drugiej strony, "myślenie strategiczne" jest umiejętnością, której znaczenie znacznie spadło w porównaniu z 2016 r., spadając z drugiego miejsca na piąte najważniejsze umiejętności dla liderów biznesowych. Prawdopodobnie odzwierciedla to obecny apetyt na przełomowe sposoby myślenia.

Nowe spojrzenie na wpływ technologii na pracę i społeczeństwo

Wyraźnie wkraczamy w nowy etap naszych relacji z technologią. Po upływie dekady od rozpoczęcia nowej ery cyfrowej liderzy biznesowi bardziej doceniają obietnice i zagrożenia związane z nowoczesną technologią. Lepiej rozumiemy potęgę technologii, przy czym więcej osób zgadza się, że technologie cyfrowe będą miały pozytywny wpływ na ich zatrudnienie, czy to chroniąc ich przed zastąpieniem przez roboty i sztuczną inteligencję (44%), czy też pomagając im utrzymać zatrudnienie (46%).

Nieoczekiwanie, raport wykazał spadek przekonania liderów biznesu, że technologie cyfrowe zwiększą osobistą efektywność i produktywność - w przedziale od 30 do 40%. Świadczy to o tym, jak bardzo rzeczywisty jest nasz "zawsze włączony" sposób myślenia spowodowany przez technologię. Dodatkowe warstwy technologii, którym podlegamy obecnie w naszych wirtualnych światach pracy, stworzyły środowisko, w którym pracownicy pracują dłużej, intensywniej i mają większe wymagania, ale te warstwy wydają się powodować efekt domina, sprawiając, że wielu z nas jest mniej wydajnych i produktywnych.

Cyfrowość nie jest srebrną kulą, za jaką ją kiedyś uważaliśmy

Kluczowymi elementami w centrum tego zdigitalizowanego świata są 3 A - sztuczna inteligencja, automatyzacja i analityka. Raport ujawnił, że im bardziej liderzy biznesowi zagłębiają się we wdrażanie technologii, tym bardziej zdają sobie sprawę, że nie ma "srebrnej kuli", którą można łatwo wdrożyć, aby uzyskać magiczne rezultaty.

Rozwijanie tej bardziej dojrzałej oceny tego, co technologie cyfrowe mogą rzeczywiście zrobić, jest ważnym krokiem w cyfrowej podróży dla każdej organizacji. Choć początkowo firmy zwlekały i zastanawiały się, na ile poważnie powinny traktować te 3 A, obecnie nie ma wątpliwości, że w połączeniu są one krytyczne dla każdej organizacji, aby utrzymać się w biznesie w czasach wielkiego resetu post-COVID.

Jesteśmy teraz głęboko w erze "cyfrowej praktyki".

Dobrze jest myśleć o przyszłości pracy, ale ten raport pokazuje, jak ważne jest, aby firmy działały, i to już teraz. Kiedy COVID-19 zawładnął naszym życiem, liderzy biznesu musieli przeanalizować wszystko - od tego, jak i gdzie pracowali pracownicy, przez to, jak angażowali się w kontakty z klientami, po to, które produkty i usługi były opłacalne, ponieważ potrzeby i zachowania klientów zmieniały się, dosłownie, z dnia na dzień. Teraz jasne jest, że firmy, których rdzeniem jest mistrzostwo w posługiwaniu się danymi, najlepiej radziły sobie z przestawianiem, adaptacją i wymyślaniem siebie na bieżąco.

A co z firmami, które pozostają w tyle? Transformacja cyfrowa nie jest już tylko podróżą, ale kluczowym elementem utrzymania znaczenia i dopasowania do celu. Firmy, które jeszcze nie uważają się za "nowoczesne", wkrótce będą - w przeciwnym razie może je czekać zagłada w tej cyfrowej erze.

Autor: Euan Davis, European Lead for Cognizant's Center for the Future of Work.

Podziel się tym wpisem:

Udostępnij na LinkedInUdostępnij na TwitterzeUdostępnij na FacebookuUdostępnij na WhatsAppUdostępnij na Email