Nikt nie jest w stanie zrobić wszystkiego sam. Jedną z kluczowych umiejętności każdego wspaniałego lidera jest umiejętność określenia, kiedy przekazać swoją pracę komuś innemu, kto może ją wykonać, co oczywiście nazywa się delegowaniem. Każdy menedżer, który nie potrafi skutecznie delegować zadań, będzie miał problemy z wykonaniem własnej pracy, a także będzie miał wpływ na morale zespołu i będzie ryzykował własnym zdrowiem z powodu wypalenia zawodowego.

Ponad 85% menedżerów przyznaje, że powinno delegować więcej zadań, ale powstrzymuje ich przed tym wiele powodów. Należą do nich poczucie winy, złe nawyki lub brak zaufania do swoich pracowników. Jednak korzyści płynące z delegowania zadań są oczywiste - okazało się, że prezesi, którzy delegują zadania, generują o 33% więcej przychodów niż ci, którzy tego nie robią, a badania pokazują, że menedżerowie mogą delegować do 20% swojej pracy bez spadku wydajności.

Brak delegowania może sprawić, że poczujesz się bardziej kontrolowany, ale negatywne skutki są oczywiste. Mając zbyt wiele na głowie, możesz cierpieć z powodu wyczerpania, zmęczenia decyzjami i problemów z dotrzymywaniem terminów, podczas gdy twój zespół nie ma szansy na rozwój swoich umiejętności i czuje, że nikt mu nie ufa, co prowadzi do braku zaangażowania i spadku wydajności.

Dobra wiadomość jest taka, że jeśli masz problemy z delegowaniem zadań swoim pracownikom, istnieją sposoby, aby to poprawić. Jednym z łatwych sposobów, który jednocześnie zachęca do większej otwartości i zaufania wobec pracowników, jest uczynienie siebie odpowiedzialnym wobec nich, jeśli chodzi o delegowanie zadań. Podjęcie zobowiązania wobec swoich pracowników i rówieśników, jak często będziesz delegować pracę jest ważne, ponieważ zrobienie czegoś takiego publicznie zwiększa prawdopodobieństwo osiągnięcia celu o 65%.

Po złożeniu publicznej deklaracji, że będziesz częściej delegować zadania, następnym krokiem będzie upewnienie się, że stanie się to częścią Twojego procesu pracy każdego dnia. Wymaga to trochę praktyki, ale za każdym razem, gdy planujesz nowe zadanie, zadaj sobie pytanie, czy naprawdę musisz je wykonać. Czy jest ktoś, kto może to zrobić równie dobrze, a może nawet lepiej, i czy mógłbyś zrobić coś bardziej znaczącego ze swoim czasem?

Jeśli odpowiedź na pierwsze pytanie wywołuje w tobie niepokój, być może jest to większy problem związany z tym, jak bardzo ufasz swojemu zespołowi. Delegowanie zadań może działać tylko wtedy, gdy Ty je wykonujesz, więc zorganizowanie szkolenia w celu uzupełnienia wszelkich braków w umiejętnościach znacznie ułatwi Ci zadanie, a także przyniesie korzyści pracownikom, zarówno indywidualnym, jak i zespołowym. Biorąc pod uwagę, że tylko 22% pracowników jest zadowolonych z wysiłków firmy w zakresie szkoleń i rozwoju, rozwiąże to więcej problemów niż tylko delegowanie.

Innym sposobem na zwiększenie zaangażowania zespołu w ten proces jest upewnienie się, że otrzymujesz od nich informacje zwrotne na temat tego, jak sobie z tym radzą, ponieważ z pewnością nie chcesz sprawiać wrażenia, że przeciążasz ich swoją pracą z niewłaściwych powodów. Innym ważnym krokiem, który należy podjąć przed delegowaniem zadań, jest ustalenie priorytetów i jasne określenie, które zadania można przypisać konkretnym osobom, skupiając się na ich mocnych stronach, a nie tylko przekazując je temu, kto jest dostępny.

Delegowanie zadań nie zawsze jest naturalnym działaniem dla lidera, który instynktownie chce chronić swoich pracowników i brać ciężar na swoje barki, ale statystyki pokazują, jakie korzyści może to przynieść wszystkim zainteresowanym. Tylko dlatego, że jesteś odpowiedzialny, nie oznacza to, że musisz ryzykować swoje zdrowie lub produktywność swojego zespołu, więc dlaczego nie zacząć stosować się do tych wskazówek i zobaczyć, o ile więcej możesz osiągnąć, nie próbując robić wszystkiego samemu.