Niezależnie od tego, jak bardzo się staramy, rzeczywistość jest taka, że świat pracy zmienia się na skalę globalną. Istniejące role zawodowe ulegną zmianie, aby sprostać wymaganiom nowego środowiska pracy, a zmiany te będą różne w różnych branżach, przedsiębiorstwach i wśród pracowników.
To, czego nie wiemy teraz, musimy wiedzieć jutro, a to, co wiemy teraz, musimy wykorzystać, aby pomóc sobie w dotarciu do jutra.
Do tej pory odbyło się wiele dyskusji na ten temat, a wiele osób już rozumie, jaki wpływ na ich karierę będą miały cyfrowe zakłócenia. Jednak dla wielu innych wciąż pozostaje wiele pytań, wiele niewiadomych i wiele możliwości. Wzięcie pod uwagę zaburzeń cyfrowych w ramach planowania kariery jest koniecznością i czymś, co należy zrobić już dziś, aby przygotować się na jutro.
Oto kilka świetnych kroków, które możesz podjąć, aby przeanalizować swoją obecną sytuację, zanim zaczniesz podejmować jakiekolwiek decyzje lub opracowywać plan kariery.
Automatyzacja może być przerażająca, jednak zrozumienie, które aspekty Twojej obecnej roli mogą być zautomatyzowane, a które nie, pozwoli Ci lepiej zrozumieć, na czym powinieneś skupić swój rozwój. Jak duża część Twojej roli jest związana z obsługą klienta? Jak duża część Twojej roli wymaga nieliniowego rozwiązywania problemów? Jak duża część Twojej roli ma charakter manualny i wymaga pewnego poziomu interakcji międzyludzkiej, której nie da się zaplanować ani zmierzyć?
Wiemy, że roboty są szkolone, aby myśleć jak ludzie, ale to, co mamy nad nimi przewagę, to nasz poziom empatii i więzi emocjonalnej z innymi ludźmi. Jak wiele z Twojej roli wymaga wysokiego poziomu interakcji międzyludzkich i zaangażowania emocjonalnego? Jak bardzo jesteś społeczny w swojej pracy i jak bardzo musisz być świadomy treści swojej pracy i szerszego otoczenia klienta, aby móc podejmować decyzje społeczne?
Samoobsługa jest rosnącym trendem w branży detalicznej. Pytanie brzmi, jak wiele interakcji społecznych jest nam, jako ludziom, potrzebne do podjęcia decyzji o sprzedaży? Z jednej strony zakupy spożywcze są czynnością autonomiczną; wybieramy to, co nam się podoba przy minimalnej interakcji z niezależnym doradcą. Poza tym, jak często podejmujemy decyzję o sprzedaży w oparciu o modę bez niezależnych wskazówek? Wierzę, że firmy będą dążyć do automatyzacji, aby zminimalizować koszty operacyjne. Wierzę również, że te marki będą najpierw szukać zrozumienia zachowań konsumentów i podejmować tego typu decyzje w oparciu o to, jak bardzo muszą być zaangażowane w swoją bazę klientów, aby dokonać sprzedaży. Analiza tego typu sytuacji może pomóc Ci zrozumieć, gdzie możesz chcieć skupić się na planowaniu swojej kariery.
Istnieją pewne poziomy interakcji, które można zautomatyzować, ale istnieje wiele innych, które nie są zgodne z liniowym procesem rozwiązywania problemów i dlatego są znacznie trudniejsze do zautomatyzowania. Weźmy na przykład negocjacje w sprawie sprzedaży domu, samochodu lub umowy z dostawcą. Interakcja międzyludzka wymagana w wielu transakcjach sprzedaży jest czymś, co jest naprawdę ważne dla firm i osób prywatnych, aby osiągnąć sukces i wygrać transakcję. Takie interakcje mogą być niestabilne; decyzje mogą być łatwo podjęte, a następnie zmienione w ostatniej chwili. Z takimi interakcjami trudno sobie poradzić za pomocą zautomatyzowanego procesu i wymagają one dużego udziału człowieka.
Nie ma wątpliwości, że docieramy do punktu przejściowego i zmian we wszystkich dziedzinach kariery; należy zdawać sobie sprawę z poziomu zakłóceń cyfrowych, które mogą wystąpić w naszej branży. Zanim opracujesz lub udoskonalisz swój plan kariery, przeanalizuj, w jakim punkcie znajdujesz się w swojej roli i oceń, jakie zmiany mogą nastąpić. Każdy znajdzie coś innego, a wyniki będą się różnić w zależności od tego, czego dana osoba chce szukać w swojej karierze.
Najważniejsze jest to, aby nie bać się zmian. Negatywne rozmowy wokół tych zmian mówią o okolicznościach, których nie jesteśmy w stanie potwierdzić; z tego powodu, bądź na bieżąco ze zmianami i zdaj sobie sprawę, że mogą one nastąpić, aby osiągnąć większą kontrolę nad swoim losem zawodowym.