Odrzucenie jest nieodłączną częścią procesu rekrutacji. Niestety, zawsze będziesz musiał odrzucić więcej kandydatów niż zatrudniasz.

Jednak sposób, w jaki odrzucasz kandydatów mówi wiele o Twojej firmie i jej kulturze. Złe praktyki odrzucania kandydatów mogą poważnie zaszkodzić reputacji Twojej firmy i jakże ważnej marki pracodawcy!

Badania przeprowadzone przez Jobbio wykazały, że 82% osób nie zdecydowałoby się na pracę w firmie o złej reputacji. Biorąc pod uwagę, że od tego procesu zależy tak wiele, nie możesz sobie pozwolić na błędy. Oto jak odrzucić kandydata nie raniąc niczyich uczuć.

1. Poinformuj kandydata jak najszybciej

Wielu menedżerów czeka do końca procesu rekrutacji, zanim powiadomi odrzuconych kandydatów. Niektórzy nawet czekają, aż ich nowy pracownik rozpocznie pracę. To jest po prostu brak szacunku.

Twój kandydat może zwlekać z ubieganiem się o inne stanowiska, a nawet odrzucać oferty w nadziei na zabezpieczenie stanowiska w Twojej firmie. Po podjęciu decyzji, niech wnioskodawca wie. Połóż je z ich cierpienia tak szybko, jak to możliwe. Szanuj czas innych ludzi, a oni z większym prawdopodobieństwem będą szanować Twój.

2. Odbierz telefon

Jeśli rozmawiałeś z kandydatem na telefon wcześniej, naprawdę należy dać im zadzwonić, aby dać im znać, że nie są one odpowiednią osobą do pracy. E-maile często mogą wydawać się zimne i bezosobowe. Poświęć kilka dodatkowych chwil w ciągu dnia i odbierz telefon.

Zawsze dziękuję kandydatowi za czas i wysiłek, który włożył w swoją aplikację. Daj im znać, że już zaoferowałeś lub planujesz zaoferować pracę komuś innemu, ale doceniasz ich zainteresowanie. Jest to również dobry pomysł, aby wysłać im e-mail powtarzając te informacje, więc mają zapis rozmowy.

3. Mów krótko

Wyjaśnij w jednym zwięzłym zdaniu lub akapicie, dlaczego odrzucasz kandydata, na przykład: "Chociaż byliśmy pod wrażeniem Twoich umiejętności, zdecydowaliśmy się na kandydata, który miał więcej praktycznego doświadczenia w marketingu". To da im pojęcie o obszarach, nad którymi muszą pracować bez wchodzenia w długą i rozwlekłą dyskusję.

Jest to dobry pomysł, aby zawsze zawierać kilka pozytywnych punktów, jak również. Nie należy słodzić, ale ważne jest, aby nie wyjść na osobę nadmiernie negatywną. Pamiętaj, że chcesz być stanowczy, ale sprawiedliwy.

4. Personalizuj, personalizuj, personalizuj

Nic nie mówi ''nie dbamy o Ciebie'' więcej niż nieświeży e-mail odrzucenia lub zimny telefon. Zawsze zawierać imię osoby i wspomnieć rzeczy, które mówiłeś o podczas wywiadu. Pamiętaj, że jesteś dashing tej osoby nadziei, więc przynajmniej można zrobić, to traktować je z szacunkiem i uwzględnieniem. Traktuj innych tak, jak sam chcesz być traktowany.

5. Bądź szczery

Teraz nie jest czas, aby zacząć składać fałszywe obietnice. Jeśli jesteś naprawdę zainteresowany w pozostaniu w kontakcie z kandydatem następnie zakończyć swoją rozmowę telefoniczną lub e-mail z ofertą pozostać w kontakcie o nadchodzących rolach. Połącz się z nimi na LinkedIn i zapisać ich dane do przyszłego odniesienia.

Jeśli jednak nie możesz sobie wyobrazić kandydata pracującego w Twojej firmie na jakimkolwiek etapie, to nie dawaj im fałszywej nadziei. Życz im wszystkiego najlepszego w przyszłości i zostaw to tak. Kandydaci zawsze docenią Twoją szczerość.

6. Pytaj o opinie

Zatrudnianie to ulica dwukierunkowa. Prośba o informację zwrotną to najlepszy możliwy sposób, aby dowiedzieć się, co kandydaci myślą o Twoim procesie rekrutacji. Podczas gdy większość firm chętnie udziela informacji zwrotnej kandydatom, większość z nich nie prosi o nią w zamian, co oznacza, że tracą cenne doświadczenia.

Pytając kandydatów o opinie pokazujesz, że zależy Ci na ich opinii i szanujesz to, co mają do powiedzenia. Nie pytaj tylko kandydatów, którzy odnieśli sukces. Postaraj się zbadać wszystkie talenty. Wykorzystaj te informacje w procesie rekrutacji. Pomoże Ci to w zapewnieniu sprawiedliwej procedury.

O autorze: Alice Murray jest Content Creator w Jobbio z pasją do employer brandingu i rozwoju absolwentów. Jest zapaloną podróżniczką i samozwańczą leniwą biegaczką.

Podziel się tym wpisem:

Udostępnij na LinkedInUdostępnij na TwitterzeUdostępnij na FacebookuUdostępnij na WhatsAppUdostępnij na Email