Niestety, dbanie o swój zespół pracowników nie oznacza jedynie oferowania im zachęty i wypłacania regularnych wypłat. Oznacza to również, że musisz od czasu do czasu udzielić negatywnej informacji zwrotnej, jeśli chcesz utrzymać ich na właściwym torze i pomóc im osiągnąć ich pełny potencjał.

Negatywna krytyka drugiego człowieka nigdy nie jest łatwa, ale z taktem i dobrymi intencjami może okazać się pozytywna dla nich, dla Ciebie i dla Twojej firmy. Przyjrzyjmy się kilku technikom, których możesz użyć, aby odwrócić zły wynik.

Stwórz kulturę informacji zwrotnej

Nieoczekiwana krytyka może zaskoczyć pracowników. Jeśli oferujesz negatywną informację zwrotną tylko wtedy, gdy sprawy idą fatalnie, Twój zespół będzie kojarzył ją z katastrofą.

Zamiast tego, spróbuj stworzyć kulturę przekazywania informacji zwrotnej z wyprzedzeniem. Organizuj regularne sesje informacyjne i już od pierwszego dnia wyjaśnij swoim pracownikom, że zarówno pozytywna, jak i negatywna krytyka będzie odgrywać rolę w tym procesie. W ten sposób nikt nie będzie miał poczucia, że jest wyróżniany.

Bądź jednak cierpliwy. Informacja zwrotna jest umiejętnością jak każda inna - niezależnie od tego, czy jesteś po stronie udzielającej, czy otrzymującej. Może minąć kilka tygodni, zanim nowy system będzie działał płynnie.

Pozwól na ruch dwukierunkowy

Jeśli to Ty jesteś szefem, prawdopodobnie najlepiej wiesz, czy Twoi pracownicy pracują tak wydajnie i produktywnie, jak powinni.

Jeśli jednak istnieje problem ze sposobem, w jaki pracują, mogą być już tego świadomi - lub nawet znają jakąś podstawową przyczynę, której Ty nie zauważyłeś.

Każdą sesję informacji zwrotnej rozpocznij od dania załodze szansy na samokrytykę. Najpierw poznaj ich wersję wydarzeń i bądź otwarty na zmianę zdania, zanim zaczniesz wyrażać własne opinie. W ten sposób każdy będzie mógł się wypowiedzieć, a Ty będziesz miał pewność, że zmiany zachodzą od wewnątrz, a nie są tylko kosmetyczną poprawką, która ma Ci zaimponować.

Każdą sesję zakończ prośbą o informację zwrotną na temat Twojej informacji zwrotnej. W ten sposób będziesz wiedział, czy jesteś pomocny czy krzywdzący - i jak poprawić się następnym razem.

Strukturyzuj swoją informację zwrotną

Wszyscy słyszeliśmy, że negatywna informacja zwrotna powinna być przeplatana pozytywną, aby nie dopuścić do spadku morale. Niestety, to podejście jest tak znane, że dzisiejsi pracownicy doskonale je rozumieją.

Jeżeli będziesz udzielał pozytywnej informacji zwrotnej dla samej pozytywnej informacji zwrotnej, Twoi pracownicy szybko nabiorą nieufności do wszystkich Twoich opinii. Jeśli jednak wiesz, co chcesz powiedzieć, zanim wejdziesz do pokoju, i poświęcisz czas, aby ułożyć to w sposób zachęcający do rozwoju i pozytywnego nastawienia, nie ma znaczenia, czy większość Twoich wypowiedzi będzie negatywna.

Ważne jest nie to, aby być pozytywnym, ale aby być konkretnym. Wyjaśnij namacalne skutki słabych wyników i wskaż działania, które można podjąć, aby je poprawić.

Wyznaczaj cele i zadania

Nie jest niczym niezwykłym, że ludzie czują się zranieni, kiedy są negatywnie krytykowani, nawet jeśli krytyka jest uzasadniona i taktowna. Oczywiście, należy zachować profesjonalizm w przekazywaniu informacji zwrotnych i nie rozwodzić się nad cechami danej osoby, które mogą negatywnie wpływać na jej wydajność - ale mimo wszystko, nie zawsze można pomóc, gdy ktoś bierze rzeczy do siebie.

Można jednak wyznaczyć konkretne cele do osiągnięcia. Jest mniej prawdopodobne, że zranisz czyjeś uczucia, jeśli swoją krytykę jakościową zrównoważysz dowodami ilościowymi.

Ułatwiaj samopomoc

Łatwo jest wczuć się w rolę rodzica i dziecka, jeśli używasz informacji zwrotnej jako sposobu na podniesienie rangi lub zaznaczenie swojego autorytetu. Kolega, który poprawia się tylko po to, aby uniknąć dalszych kłopotów, nie będzie stanowił wartości dla Twojego zespołu.

Zamiast stawiać wymagania, dawaj przykład - a zamiast wydawać polecenia, dziel się technikami. Jeśli zauważysz problem między dwoma lub więcej pracownikami, nie interweniuj, rozwiązując go samemu, ale raczej spróbuj arbitrażu i pomóż im wspólnie rozwiązać problem.

Możesz również zapobiegać powstawaniu problemów, zachęcając swoich pracowników do udzielania sobie nawzajem informacji zwrotnych w stosownych przypadkach.

Nowy przewodnik udzielania negatywnych informacji zwrotnych przygotowany przez headwaycapital.com dzieli ten proces na 12 łatwych do wykonania kroków. Włącz go do swojego biurowego przepływu pracy, a wkrótce poczujesz, jak cały Twój zespół wspólnie rozkwita.

O autorze: John Cole jest cyfrowym nomadem i pisarzem freelancerem. Specjalizuje się w przywództwie, mediach cyfrowych i rozwoju osobistym, a jego pasją jest kino światowe i ciastka. Jako rodowity Anglik jest w ciągłym ruchu, ale najczęściej można go spotkać w Norwegii, Wielkiej Brytanii i na Bałkanach.

Podziel się tym wpisem:

Udostępnij na LinkedInPodziel się na TwitterzePodziel się na FacebookuUdostępnij na WhatsAppUdostępnij na Email