Jeśli chcesz być dobrym liderem, powinieneś być dobrym mentorem. Mentoring to relacja typu win-win, której pragną zarówno pracownicy, jak i pracodawcy. Rozważ, co się stało, gdy Sun Microsystems wdrożyła program mentorski:

  • Uczestnicy mieli wskaźnik retencji 23% wyższy niż nieuczestniczący.
  • Mentorzy mieli wskaźnik retencji o 20% wyższy niż osoby nie biorące udziału w programie.

Ale korzyści płynące z mentoringu nie zawsze da się ująć w liczbach. Oto, co osoby po obu stronach relacji mentorskiej powiedziały o swoich najcenniejszych lekcjach.

Zmiana perspektywy

Pete Low, dyrektor finansowy w Halogen Softwarepodzielił się czterema kluczowymi wnioskami ze swojego doświadczenia jako mentora w programie Halogen's Emerging Leader Program:

  1. Mentorowanie kogoś, kto pracuje w innym obszarze organizacji, daje zupełnie inną perspektywę i znacznie szersze zrozumienie biznesu.
  2. Kluczowe jest zdobycie i utrzymanie zaufania podopiecznego. Nie jest to coś, co dzieje się natychmiast; wymaga to czasu i wysiłku. Trzeba stworzyć środowisko, w którym podopieczny czuje, że może powiedzieć wszystko i nie będzie osądzany, ani nie będzie miał poczucia, że pójdziesz porozmawiać z jego bezpośrednim szefem.
  3. Musiałam się nauczyć, że nie mogę rozwiązywać problemów moich podopiecznych - niezależnie od tego, jak bardzo kuszące by to nie było - ponieważ nie taki jest cel tej relacji. Moja rola polega na udzielaniu rad i pomaganiu podopiecznym w nauce samodzielnego rozwiązywania problemów.
  4. Nauczyłem się, że mentoring kogoś wewnątrz organizacji stanowi inne wyzwanie niż mentoring kogoś spoza organizacji. Kiedy jesteś mentorem kogoś wewnątrz organizacji, musisz odłożyć na bok swoje uprzedzenia i skupić się na pomaganiu danej osobie w rozwoju, a nie na rozwiązywaniu problemów firmy.

Nauka odpuszczania

Brad Barbera, dyrektor Pi Innovation LLCopowiada nam o "najlepszej lekcji, jaką kiedykolwiek otrzymałem, od najlepszego mentora, jakiego kiedykolwiek miałem". Przyszła ona w czasie, gdy przeżywał w pracy okres, w którym nadciągające terminy i niespodziewane pożary groziły przytłoczeniem.

"Wiceprezes mojego działu, który był szefem mojego szefa, zobaczył mnie późno w nocy przy biurku i mógł powiedzieć, że jestem bliski wybuchu. Zapytał mnie o to, co się dzieje, a ja zacząłem tłumaczyć o tym projekcie, opóźnieniu i innym konflikcie i... przerwał mi. Zapytał, czy któraś z tych rzeczy przejdzie mój test fotela bujanego?

"Opowiedział mi, że kiedy przejdzie na emeryturę, planuje kupić domek z bali w górach Kolorado, z bujanym fotelem na werandzie. Wtedy usiadłby w tym fotelu, obserwując wschód i zachód słońca nad górami, i zastanowiłby się nad ważnymi wydarzeniami w swoim życiu, zarówno dobrymi jak i złymi. Używał tego obrazu jako sposobu na zarządzanie swoimi bieżącymi priorytetami. W teraźniejszości zastanawiał się, czy ta sytuacja będzie czymś, o czym będę myślał w moim bujanym fotelu?".

Zastosowanie tego testu pomogło Barberze sprecyzować swoje priorytety, co zmniejszyło jego stres i zwiększyło produktywność. Później podzielił się tą mądrością z własnymi podopiecznymi.

Relacja z mentorem może przynieść cenne lekcje dla obu stron. Otwórz swoją organizację na mentoring i zobacz, czego nauczy on Ciebie i Twoich pracowników.

RELATED POSTS:

  • Cechy przywódcze, których oczekują pracownicy - i jak je osiągnąć
  • 2 decyzje, których wielcy liderzy nie powinni się wahać